نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی

این هم برای آن دسته از دانش آموزانی که علاقه مند به تحقیق هستند . لطفا ْ توجّه بفرمایید !!!



:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی
سلام به همه ی دوستان - همکاران عزیزم و دانش آموز خوب کلاس چهارم دبستان های اباصالح و توحید برنامه ی هفتگی پایه ی چهارم را خدمتتان جهت اطلاع و اقدام گنجانده ام . همکاران عزیز می توانند با تغییر جای زنگ های ورزش آن را در کلاس اجرا نمایند . البته طرح درس سالانه را هم آماده می کنم که ان شاء ا... تقدیمتان می نمایم . در ضمن فرا رسیدن هفته ی نیروی انتظامی را به همه ی زحمت کشان عرصه ی امنیت کشور تبریک می گویم .   

با تشکر فراوان  - مهدی سلمانی آموزگار پایه ی چهارم شهرستان شهریار



:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی
سلام به همه ی بچه های خوب و همکاران گرامی . امیدوارم که تا این جای سال تحصیلی شروع خوبی داشته اید در این قسمت مطالبی را در مورد بخش یک علوم پایه ی چهارم ابتدایی از شبکه ی آموزش گرفته ام که امیدوارم مورد توجّهتان واقع گردد .

 

                  سلول جانوری                                                     سلول گیاهی



:: بازدید از این مطلب : 492
|
امتیاز مطلب : 16
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی
سلام به بچه های خوب خودم که همیشه به دنبال یادگیری علم هستید . امروز درس دوم کتاب بخوانیم را که راجع به سرگذت جبار باغچه بان بود خدمتتان ارایه می نمایم . امیدوارم که مورد توجّه عزیزان واقع گردد .

تصویر جبار باغچه بان و باغچه ی اطفال با سه کودک کر و لال که با علامت ضرب در مشخّص شده اند .



:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی
 

منادا

منادا

هدف کلی درس:- آشنایی با منادا و حروف ندا.

 

زمانی که بخواهیم فردی را مورد خطاب قرار داده و صدا بزنیم از اسلوب خاصی استفاده می کنیم: ای علی / محمّد!

 که به واسطۀ آن توجه فرد مورد نظر را جلب می نمائیم؛ در عربی نیز از همین اسلوب استفاده می کنیم: یا رجلُ که در اصل یعنی ((اُنادی رجلاً)) (مردی را صدا می زنم)، پس در تعریف منادا می گوئیم:

منادا اسمی است که برای جلب توجه آن به وسیلۀ یک حرف ندا مورد خطاب قرار می گیرد و جانشین فعل «اُنادی» شده است و البته حرف ندا می تواند حذف شود.

منادا

همچنین اسم می تواند در جمله بدون علامت یا همراه با علامتی مورد خطاب قرار گیرد. مثل :

حسن! بیا.

ای خدا! خودت رحم كن.

در این جمله ها، حسن و خدا مورد خطاب و ندا قرار گرفته اند.واژه هایی را كه مورد خطاب و ندا قرار می گیرند، منادا و نقش آنها را نقش منادایی گویند. منادا نیز می تواند به صورت گروهی به كار رود:


صفت، مضاف الیه، بدل ، معطوف، تأكید

در هر گروه، نقش اصلی را فقط یك واژه (یا واژك) به عهده دارد، كه آن را واژه ی هسته ی گروه می نامیم، بقیه واژه ها(یا واژك ها) وابسته های آن هستند.

در جمله های زیر، بعضی از وابسته ها نشان داده شده است:

مرد دانا آمد. دانا وابسته به نهاد و صفت آن است.

مداد علی تراشیده شد. علی وابسته به نهاد و مضاف الیه آن است.

ابوعلی سینا شیخ الرئیس در همدان در گذشت. شیخ الرئیس وابسته به نهاد و بدل از آن است.

«مرددانا را دیدم.» داناوابسته به مفعول و صفت آن است.

«مدادعلی را آوردم.» علیوابسته به مفعول و مضاف الیه آن است.

«ابو علی سیناشیخ الرئیس را به اصفهان دعوت كردند.» شیخ الریسوابسته به مفعول و بدل از آن است.

«به مرددانا گفتم...» داناوابسته به متمم و صفت آن است.

«به مدادعلی علامت زدم.» علیوابسته به متمم و مضاف الیه آن است.

«به ابوعلی سیناشیخ الرئیس نامه ای نوشتند.» شیخ الرئیسوابسته به متمم و بدل از آن است.

«آن مرد،علیبرادربزرگ حسیناست.»علی مسند است و برادر وابسته به علی و بدل آن، بزرگ صفت بدل و حسین مضاف الیه بدل است.

«این سرزمین راخراسان بزرگمی نامیدند.»خراسان تمیز و بزرگ صفت آن است.

«ایخدای بزرگ! به فریادرس!»خدا منادا و بزرگ صفتآن است.

«ایخدا،آفریننده جهان! تو بر همه چیز آگاهی!»خدا مناداوآفریننده بدل از آنوجهان مضاف الیه بدل است.

«علی وحسینآمدند.»حسین وابسته به نهاد و معطوف به آناست.

«حالم امروزخوبِ خوب است.» «خوبِ» اولوابسته به مسند و تأكید آناست. باتشکر از همه ی دوستان و دانش آموزان عزیز

منبع : سایت تبیان



:: بازدید از این مطلب : 532
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی
خب در این قسمت و جهت آشنایی دوستان مطلبی را درمورد مفهوم خط و نیم خط آورده ام . امیدوارم که مورد توجّه همکاران محترم و دانش آموزان عزیز قرار بگیرد .

خط

نیم خط  پاره خط

 


:: بازدید از این مطلب : 671
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی

در واقع این نکات

 نكته هاي باريك تر از مويي هستند كه رعايت آن ها به بهبود مديريت كلاس درس مي انجامد.

 

·        سعي كنيد چشم خود را به داشته هاي دانش آموزان بدوزيد ، نه به نداشته هاي آنان.

·        همه به محرك نياز دارند ، تشويق نوعي محرك است .

·        اگر دانش آموز درسي را خوب بفهمد ، از آن درس و كلاس راضي است .

·        انتقاد سازنده را هميشه با بيان يكي از ويژگي هاي مثبت دانش آموز آغاز كنيد.

·        رفتار را سرزنش كنيد ، نه شخصيت را . شما را دوست دارم ، اما كار شما را دوست ندارم .

·        براي تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا بايد بر خودمان مسلط باشيم .

·        همه ي شاگردان را حد متوسط بدانيم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشيم .

·        در وجود دانش آموز ضعيف يا بد ، خوبي ها را بجوييد و آن ها را تقويت كنيد.

·        هرگز دانش آموز را به كاري كه نمي توانيد ، تهديد نكنيد؛ چرا كه او طرف برنده خواهد شد.

·        فرمول تنبيه را پاك كنيد و فرمول تشويق را جايگزين كنيد.

·        بهداشت كلامي خود را رعايت كنيد.

·        دانش آموزان آن گونه كه ما مي خواهيم نمي شوند ، بلكه آن گونه كه هستيم مي شوند.

·        براي رسيدن به هدف هاي خود در كلاس ، مثبت فكر كنيد.

·        براي اثر گذاري بر دانش آموزان ، ابتدا بايد بر خواسته هاي آن ها توجه كنيد .

·        ياد ندهيم ، از هم ياد بگيريم . حاكم شدن يك سليقه ، نه شدني است نه مطلوب .

·        چشم دانش آموز به رفتار ما و گوش او بر گفتار ماست . پس بايد مواظب باشيم چه مي كنيم و چه مي گوييم .

·        با روش تدريس ديروز نمي شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.

·        نظم كلاس نتيجه ي تدريس خوب است و تدريس خوب نتيجه ي طرح درس خوب .

·        بهترين پادزهر معلم براي بد رفتاري دانش آموز اين است كه مايل باشد به دانش آموز كمك كند.

·        براي آنكه به ذهن دانش آموز راه يابند ، ابتدا بايد به دل او راه پيدا كنيد.

·        براي آنكه به ذهن دانش آموز راه يابيد ، ابتدا بايد به دل او راه پيدا كنيد.

·        تكاليف بايد تابع توان دانش آموز باشد و مايه ي سرگرمي ، نه مايه ي عذاب .

 

منابع :

1 : مهارت هاي آموزش و پرورش ، حسن شعباني ، تهران 1372.

2 : راهبردهاي تدريس ، ترجمه سيامك محجور ، پروين غياثي ، تهران 1379.



:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی

رديف

نام و نام خانوادگی:              بسمه تعالی                جمله نويسی و انشاء - پايه سوم                                                                   نوبت اول   86-85                                          نام دبستان:

 

بارم

1

نويسنده يا شاعر را به اثرش وصل کن. 

  

                           سعدی       فردوسی        ابوعلی سينا        مولوی

 

 

                          قانون           مثنوی           شاهنامه           گلستان

 

 

1

2

مخالف کلمه های زير را بنویس.

 

ناجوانمردی(            ) - رفت(               ) - ابتدا(               ) - کامل(               )

 

1

3

عبارت زير را طوری کامل کن که خنده دار شود.

 

در يک روز بارانی دو نفر به جنگلی رفتند. ناگهان آسمان رعد و برق زد.

 

 يکی از آن ها گفت: ...

 

 

1

4

درباره ی معدن چه می دانی؟ دو جمله بنويس.

 

 

1

5

در اين لحظه هر چه به ذهنت می آيد، بنويس.

 

1

6

به کلمه های زير (گاه) اضافه کن و معنی آن ها را بنويس.

 

   آرام    ......... :

   خواب ......... :

 

1

7

اين کلمه ها را به ترتيب حروف الفبا بنويس.

 

    (مهمان - ميزبان - ناهار - شام - صبحانه) =

 

 

1

8

اگر بخواهی تابلويی بکشی و بيرون جنگل نصب

 

کنی، چه تابلويی می کشی؟ آن را نقّاشی کن.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

9

کامل کن.

- اگر دريا .................................................................... .

- اگر نفت .................................................................... .

- اگر جنگل .................................................................. .

 

1.5

10

نوشته ی زير را ادامه بده.

 

يکی بود يکی نبود. روزی روزگاری، در يک جنگل زيبا ودور ...

 

 

 

 

2

11

جمله بساز.

عرق ريزان:.........................................................................................

اشک ريزان:.........................................................................................

نفس نفس زنان:......................................................................................

بی ادب:...............................................................................................

 

2

12

برای شمارش هر يک از وسايل زير از چه کلمه ای استفاده می شود؟

 

 فرش(              ) - مداد رنگی(              ) - جوراب(              ) - کتاب(               )

 

2

   

 13 ـ                     گزارشی از يک مسافرت باخانواده ی خودرا بنويس.

 

…………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………………

 

…………………………………………………………………………………….

 

…………………………………………………………………………………….

 

……………………………………………………………………………………..

 

………………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………………

 

………………………………………………………………………………………

 

……………………………………………………………………………………..

 

…………………………………………………………………………………….

 

4.5

                                                                                  



:: بازدید از این مطلب : 410
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی

                                                           به نام خدا

نام ونام خانوادگي:              امتحان انشا وجمله سازي    كلاس سوم  نوبت دوم    مدت=60       

1

 

به كلمه هاي زير  ( گزار  ) اضافه كنيد وجمله بسازيد .

نماز:.......................................................................................................................

 

سپاس::...................................................................................................................

 

2

 

 

2

مخالف كلمه هاي زير را بنويسيد ؟

 

شجاع (            )    سنگين (            )         سالم (             )        عاقل (                   )

 

2

 

 

3

هم خانواده ي كلمه هاي زيررا بنويسيد ؟

 

صياد (             )     عالم  (                )       خطر (              )   مسافرت (                    )

 

2

 

 

 

4

جمله هاي به هم ريخته را مرتب كنيد ؟

 

مربي ، با راهنمايي ، مي كردند ، بچه ها ، نقاشي ،

(......................................................................................................)

 

نوشت ، در ، مشخصات ، دفتر، مرا ،  ا و، (.............................................................................................................. )

 

 

2

 

 

5

كلمه هاي هم معني را به هم وصل كنيد ؟

 

                                   عجله                                                 مبصر

                                   شايستگي                                         پاكيزگي

                                   نماينده                                                لياقت

                                   تميز                                                    شتاب

                            

2

6

 از د و موضوع زير يكي را انتخاب كنيد  وانشاء بنويسيد

 

  10

 

1-    يك خاطره از مسافرت خود با خانواده  را بنويسيد .

2-    چرا بايد به پدر ومادراحترام بگذاريم.

 



:: بازدید از این مطلب : 321
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پرویز کدخدایی

نام ونام خانوادگی=                 بسمه تعالی             مدت: 70  دقیقه            تاریخ:

                      امتحان: ریاضیات نوبت اول         پایه:سوم ابتدایی       دبستان :

 

بارم

1) عدد های زیر را به رقم وحروف بنویسید ؟

 سیصد وهفتاد (           )                       459 = (......................................)

 

 

1

2) کوچک ترین عدد سه رقمی (.............) وبزرک ترین عدد چها رقمی (.........) است

1

3) از 1038 تا 1048 به ترتیب بنویسید ؟

1

4) 3کیلو متر و400 متر چند متر است ؟ ........................

1

5) 4700متر ..............کیلو مترو................متر است ؟

1

6) با رقم های( 3- 8- 4-9) بزرگ ترین وکوچک ترین عدد چهار رقمی را بنویسید  ؟

1

7) یک کیلو گرم چند گرم است ؟................... و یک متر چند سانتی متر است ؟......

1                                             

8)  4 کیلو گرم و300گرم روی هم چند گرم است ؟...............

1

9) کدام یک از شکل های زیر چهار ضلع هم اندازه دارد ؟  زیر آن خط بکشید .

      مربع                 مستطیل                  مثلث

 

1                       

 

 

10) ضرب وتقسیم زیر را انجام دهید ؟

                                           

                 = ۷×۹                            = ۲۴ ÷۳

1

 

 

11) جمع زیر را روی محور نشان دهید  ؟                                           =  ۸+۶

               

                                                                                                                                                                                                         <---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!---!

                                    18     17      16  15     14  13     12    11 10      9     8       7       6     5      4      3      2       1      0

 

 

1

 

 

 

12) اندازه ی ضلع مربعی 10 سانتی متر است ، محیط این مربع راحساب کنید ؟

                                                                                                                

1

 

13 ) هرمثلث که دو ضلع هم انذازه داشته باشد ، مثلث ................. می گوییم .

1

14) هرمثلث که سه ضلع هم اندازه داشته باشد ، مثلث ..................می گوییم .

1

15 ) هر دست لیوان 6 عدد لیوان است . 5 دست لیوان چندتا است ؟

2

16 ) درنماز جماعت مسجد یک روستا 63 نفرشرکت می کنند ، درهر ردیف 9 نفر

       می ایستند .حساب کنید نمازگزاران چند صف تشکیل می دهند ؟

 

2 

 

 

 

17) جمع وتفریق کنید                                                                                             ۳۴۷۴                                    ۴۷۱۴

                                       ۲۳۹۷ +                                ۲۳۸۶  ___

                                ___________________                            __________

2

 



:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 19 مهر 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد